Hur vek eller hård är du som chef?

“- Äsch, det där var väl inget att hänga upp sig på. – Det var nog en engångs-händelse. – Jag vill inte säga något för då blir han ledsen. – Det var nog mitt fel. -Jag hinner inte. – Vet inte hur jag ska säga det. -Tänk ifall det går fel…”

Handen på hjärtat, hur gör du när du blir irriterad eller sur på någon? Berättar du det för den? Hur gör dina kollegor och medarbetare gentemot dig? Gentemot varandra? I många grupper, organisationer, föreningar och även i familjer, ja i relationer överhuvudtaget är det såååå vanligt att vi tillåter att det kommer grus och skav i maskineriet. Det verkar vara så vanligt att det kanske till och med är en norm?

Ibland knyter vi näven i byxfickan. Ibland låter vi vår frustration förstöra vårt humör eller arbetslust. Ibland pyser vi ut det på någon annan. Ibland kommer det ut okontrollerat vid senare tillfälle då vi överreagerar på något annat personen gör.

Det som nästan alltid händer, (oftast omedvetet), är att vi börjar hitta på en “historia” om personen och relationen. Vi får för oss anledningar om varför det blev som det blev, hurdan den andre personen är, vad han känner eller tänker om mig och sig själv. Vad ville hon med det? Vi bygger även historier om oss själva kring situationen och liknande kommande situationer. Denna meningsskapande process är något som vår hjärna är programmerad att göra. Tyvärr spelar den oss alltför ofta spratt. Vi tror på det vi “hittat på” och sen börjar vi agera på det. Ibland blir det då en självuppfyllande profetia.

“Jag får för mig att du är sur på mig så jag börjar behandla dig som om du är sur på mig och då blir du sur på mig….”

Det finns alternativ till det här sättet att leva! Som chef har du stor makt att påverka. Ta tag i det! Ju tidigare du tar upp det, desto enklare är det oftast. Var en förebild genom att själv ta initiativ och vara uppriktig med hur du upplever situationer. Bjud in andra att vara uppriktiga med sina upplevelser om dig och varandra. Det går att göra detta på ett respektfullt och fint sätt som skapar kontakt istället för avstånd. Gå in i samtalet med en god ton och var uppriktigt intresserad över hur den andre upplever situationen, var också beredd på att vara uppriktig med hur du själv upplever den. Lägg bort alla dömande och generaliserande ord. Var konkret och specifik och kom ihåg att berätta om och fråga efter vad ni vill. Jag har själv gjort det massor av gånger och jag har tränat många andra i att göra det.

Denna färdighet bland flera kan du träna på i mitt program Klart Ledarskap, antingen i en öppen grupp, eller i din befintliga grupp i din organisation.

Jag vill vara en kugge i att bidra till en lite bättre värld. En värld där fler människor är i kontakt med sin potential och gör mogna medvetna val utifrån ansvar, lust och nyfikenhet. Jag vill att fler ska se storheten både i sig själva och i varandra.

Om du vill komma i kontakt med mig, ser jag fram emot att du hör av dig.

Författare: Camilla Rüdén

Kategori: Ledarskap